tisdag 29 januari 2013

Gravid vecka 20.

Barnet:
Ditt barn är 14-16cm långt från huvud till stjärt och väger ca 350g. Barnet växer snabbt nu. Nu kan barnet känna igen din röst. Utvecklingen av sinnesorganen kommer nu - hörsel, syn, känsel, smak och lukt. Om det är en flicka så finns det redan ca två miljoner ägganlag i äggstockarna.

Mamman:
Du är nu halvvägs i graviditeten. Barnet rör sig mer och mer och du kan ibland t.o.m se rörelserna utanpå magen. Magen skjuts fram av att livmodern växer. På en del mammor kan naveln puta ut. Du kommer nu få ett moderskapsintyg från din barnmorska som du skickar till försäkringskassan.

Så mår jag:
Jag mår bra! Jag kan äta och sova utan problem och det enda som egentligen tynger mig är min förkylning (med medföljande lock för örat). Jag älskar att magen har börjat synas och klär mig gärna så att den syns, haha. Känner av små rörelser varje dag, men väntar ännu på den där tydliga sparken som känns utanpå så även Stefan kan få känna. Somnar ofta med en hand på magen ♥ Ligger än så länge på ca -2kg sen jag plussade, men har börjat gå uppåt så smått - så vi får väl se var det landar ;) Enda "cravingen" jag fått hittills är vetebullar med prickig korv, men det kanske bara är en fas, haha.


Inga kommentarer: